Vsebina prispevka

Grda račka in arhivsko gradivo

22. 6. 2015

Zgodovinski arhiv Celje je v skladu z zakonskimi pristojnostmi leta 2009 prevzel v trajno hrambo arhivsko gradivo javnopravne osebe Kulturni center Delavski dom Trbovlje. Zgodovinski arhiv Celje hrani 3,8 tekočega metra gradiva raznolike dokumentacije omenjenega ustvarjalca, med katerim je ohranjena tudi zelo dragocena in raznolika zbirka plakatov kino predstav. V stavbi Delavskega doma so bile od vsega začetka delovanja (1956) prisotne številne dejavnosti: Glasbena šola Trbovlje, Revirska delavska univerza, Radio Trbovlje, sedež društev Svoboda center… Med najbolj prepoznavnimi pa je Delavski dom zagotovo kot osrednji trboveljski prostor predvajanja filmskih projekcij. V minulih desetletjih se jih je zvrstilo ogromno, med njimi tudi tiste z bolj žgečkljivo vsebino. Kot trajen spomin nanje so se ohranili filmski plakati (1956-2009).

Izbor plakatov iz fonda, ki so napovedovali projekcije filmov z erotično tematiko, odpira polje razmisleku, da je tudi gradivo, ki je v kontekstu nacionalne prioritete formalno pravno zaščiteno na najvišji stopnji kot kulturni spomenik lahko predmet kontekstualiziranja konkretne umetniške prakse.

Erotična zbirka Grda Račka je eden glavnih členov erotične Galerije Račka v prostorih nekdanjega peep showa na Gosposki ulici v Celju. Upravlja jo Center sodobnih umetnosti, ki deluje v okviru Zavoda Celeia Celje. Zbirka Grda račka nastaja od leta 2009 in je odprta struktura, ki se dopolnjuje z vedno novimi predmeti in umetniškimi deli. Umetniki in posamezniki vanjo prispevajo stvari, povezane z erotičnimi izkušnjami, željami ali spomini ter raznovrstnimi ljubezenskimi dogodivščinami. S podarjenimi ali izposojenimi predmeti se poskuša ohraniti sledi najrazličnejših iger, čustev in fantazij, erotičnih podvigov, spodrsljajev, namenov in pričakovanj posameznikov.

Z odprtjem nove postavitve zbirke v okviru Poletne muzejske noči (20. junija 2015) je zbirka plakatov, ki se hrani znotraj državne arhivske institucije zanimiv doprinos in nadgradnja prezentacije, ki je prvotno zastavljena predvsem na individualnem doživljanju predstavljene tematike.